Entrevista: Roger Pelàez (TMEO, Budellam, Zombi Pujol) - BCBlog
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Entrevista: Roger Pelàez (TMEO, Budellam, Zombi Pujol…)

Roger Pelàez siempre será nuestro, patrimonio universal de los feos, los viejos, los punkis de pueblo, los pasados de moda, los que no tenemos estilo ni talento, los malfollados, los que nadie mira por la calle, los tarados, los narizotas. Roger Pelàez es dibujante, en el TMEO y otros muchos medios deficitarios, pero no solo eso. También es locutor de radio en Màximum Clatellot, el programa que lleva haciendo, conjuntamente con su amigote Garrotada Smith, desde hace unos cuantos siglos, y cantante en Zombi Pujol (ex-Budellam y otros tantos grupos). Aparte, desde hace un par de años, también canta, recita y grita en sus espectáculos de varietés. Esta semana, después de estar encerrado tres meses haciendo su peculiar corresponsalía de guerra en el follón este del “Procés” (una página diaria llamada El procés explica’t als idiotes) vuelve al Antic Teatre con ‘Precinti’m l’esfínter’, el espectáculo “del que todo el mundo habla pero que nadie ha visto”.
Hacía mucho tiempo que le teníamos ganas, así que, con la excusa del show, hemos aprovechado para entrevistarle y que nos cuente sobre esta y otras muchas cosas.
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(TEXT EN CATALÀ AL FINAL)
Aunque algo de tu vida siempre se filtra en tus historietas, o en el espectáculo, no eres lo que podríamos definir como un ‘dibujante autobiográfico’. Yo ya sé algunas cosas de tu persona privada pero, para alguien que no te conozca … ¿Quién eres? ¿Qué haces en la vida (que se pueda explicar)?
Soy un señor de cierta edad ya que curra en un curro insulso pero pecuniario y que tiene tres hijas. En general, prefiero no hablar de mí, no me gusta mucho. Aunque, con las chapas que suelto siempre salen cosas, algunas reales-reales y algunas inspiradas en la vida real. En general, la gente cree que soy muy divertido y dicharachero, pero lo soy una hora a la semana a costa de 167 horas cagándome en dios, en mi puta vida y en todo lo que me rodea. En casa me dicen “frustrado” pero yo me hago el “maniaco-depresivo” o el “bipolar” para sentirme, no sé, un poco más alguna cosa que no sabría como explicarte: más contemporáneo e interesante.
En algunas de tus historietas, sobre todo en Hegemonia persecutòria, sale la figura de tu difunto padre, con el que pareces tener una relación de amor-odio bastante particular. ¿Cómo fue tu infancia? ¿Y tu relación con él? ¿Fue tan bestia como explicas en el libro o está exagerado a modo de ‘licencia artística’?
A ver, dos cosas: 1) No recuerdo lo que escribí sobre mi padre cuando se murió porque ya hace tiempo y ahora me da pereza leérmelo y 2) debido a una especie de brote esquizofrénico y de ciertos abusos de la adolescencia, he perdido bastante la memoria a larguísimo plazo. Quizás es algo buscado que no tiene nada que ver con las razones mitológicas que te doy. Es verdad que recuerdo mi infancia como un espacio bastante de terror, pero no sólo por mi padre. Vivíamos en una casa con un alto grado de competitividad y hijoputismo. En general, ningún buen recuerdo de infancia con nadie de mi familia. A veces pienso que es algo personal, que soy un rancio rencoroso o una persona demasiado sensible o mierdas así. Pero mira, por ejemplo, el otro día hablé con una “hermanastra” que tenía (a la que no guardo ningún rencor, eh? Simplemente que no soporto mucho a mis familiares de sangre de primer grado, justo los que puedes coger la baja si les pasa algo. Lo que ya es una pena, porque a mí me gusta mucho coger bajas de estas y no las puedo pillar nunca porque prefiero currar que ir a visitarlos, aunque sea en condiciones tan cómicas como que les están sacando un riñón o cosas de ese palo) y me dijo que su hermana, cuando oía la palabra “Pelàez” corría a esconderse debajo de la cama. Lejos de sentirme ofendido, pensé que me parezco más a esta otra hermana, aunque no tengamos lazos sanguíneos, que a otros de mi familia más cercana.

Recuerdo mi infancia como un espacio bastante de terror, pero no sólo por mi padre. Vivíamos en una casa con un alto grado de competitividad y hijoputismo. En general, ningún buen recuerdo de infancia con nadie de mi familia

Has leído La muerte del padre del Karl Ove Knausgård? ¿Ves algún paralelismo con lo que cuentas de tu padre?
No lo he leído. El otro día fui a ver “Un obús en el corazón” que trata de uno que tiene una mala relación con su madre, que yo también la tengo (las colecciono) y mira tú por donde, llegamos una hora tarde a la función. Quizá mi inconsciente no quería que le removieran estas cosas y hizo lo posible por llegar tarde. Y, si algo me ha enseñado la vida, es que al inconsciente se le debe hacer caso. Si no quiere ir, no le llevo y todos contentos.
Bromitas aparte, no creo que haya muchos puntos de contacto ya que esta familia son suecos, que son gente muy estirada, y nosotros compartíamos un odio más mediterráneo. De hecho, mi padre es la persona más cómica que he conocido, cualquier opinión sobre cualquier cosa te hacía descojonar de la risa. Además era muy acertado en todas sus previsiones sobre situaciones y personas. Tenía mucha inventiva a la hora de meterse con los demás. Y estaba muy orgulloso de su humor entre barroco e idiota profundo. Es su legado, aunque yo no me sienta especial ni mejor que los demás por tenerlo. Aunque, cuando lo practicas un rato, ¡que bien que te lo pasas!
Padres de libros que me recuerdan mucho a él serían: El de Maus del Spiegelman, el de La hermandad de la uva de Fante y el de Carta al Padre de Kafka. Súmale a esto que estaba más loco que una cabra y ya lo tienes. En realidad, era una gran persona, pero no para convivir con él todo el tiempo. Y eso es un poco lo que también creo que me pasa a mí. Saturo a la gente.

¿Cuándo te metiste en el rollo punk y hardcore? ¿Qué recuerdas de los comienzos de Budellam?
En La Roca, los hermanos mayores de mis amigos estaban metidos en el punk y nosotros los admirábamos. Cuando era adolescente recuerdo que todo era más nuevo, aburrido y que el tiempo pasaba muy despacio. Con 14 años no teníamos otra cosa que hacer que pasarnos las tardes yendo y viniendo de Granollers en auto-stop. O nos íbamos a espiar como cagaban los domingueros, o a bañarnos en las balsas o a trepar a los árboles. Otra cosa que empezamos a hacer era ir a los locales de ensayo a ver a Dios Odioso, los Suicidal Vailets y los Anti-Dogmatikss. Eran casas viejas en las que, siempre que ibas, tenían un techo o una pared menos. Como en La Roca todos curraban en unas hilaturas, alguien debía haber traído unas bobinas de ropa como de faja de abuela, de visillo, y todas las paredes estaban forradas con este tipo de tela que supongo que alguien pensó que insonorizaba Jugábamos al futbolín y al “petaco” en el bar de enfrente, y unas punks que hacían grafittis que firmaban como “Deskarriadas” cogieron el bar Sport y lo llevaron durante mucho tiempo, lo que dio mucha vidilla al pueblo. Encima del Bar Sport estaba el despacho de Macaco Records, que sacaron discos de los Brioles, Blue Bus (la banda temprana de los Biscuit), Plastidecore, Noveasno, Besmet, Situació Adversa …. Tanto por el bar como por la “oficina” siempre veías pasar gente divertida y pintoresca. Algunos eran punks, otros peña majara de la comarca. Recuerdo que el Legal [de Budellam] un día, en el Mini-bar de Granollers, nos explicó a mí y a Noemí que Ripoll había dejado la banda y me dijo si yo quería ir. Miré a Noemi y me hizo un gesto como de “Ve” y fui porque siempre hago caso de lo que me dicen los amigos y porque tampoco tenía nada mejor que hacer. A los pocos meses íbamos a grabar Tot hi cap. Me parece que cuando lo grabamos, yo tenía 16 años. Me dijeron: “canta esto y aquello y canta así”. Y me hace gracia que de esto hace 80 años y hoy en día en los ensayos de Zombi Pujol todavía estamos igual. Estos malnacidos no me han dejado crecer como artista ni medio milímetro. Lo que, en parte, se lo agradezco. Porque, ¿quién es el capullo que quiere crecer como artista? Esto sólo es una frase que dicen los que salen en el Mondo Sonoro. Y me parece que la dicen sin creérsela demasiado.

Con 14 años no teníamos otra cosa que hacer que pasarnos las tardes yendo y viniendo de Granollers en auto-stop. O nos íbamos a espiar como cagaban los domingueros, o a bañarnos en las balsas o a trepar a los árboles. Otra cosa que empezamos a hacer era ir a los locales de ensayo a ver a Dios Odioso, los Suicidal Vailets y los Anti-Dogmatikss

Ahora que salen algunos nombres … esta pregunta será como de entrevista de trabajo: ¿en cuántos grupos has tocado en total? ¿Y por qué motivos se fueron a la mierda cada uno de ellos?
De Budellam me medio echaron porque me quedé tonto por las drogas. De los Fabulosos Xarnegos ni me acuerdo, estaban Edgar, Pere, “el Terrorista” y el Lozano y no sé qué pasó. Me parece que “el Terrores” lo tuvo que dejar por motivos medio legales, pero no estoy seguro. Disco Casino un guitarra apuñaló al percuta. Perro Pachingo murió porque todo el mundo lo fué dejando. Cataluña Macho Mans no eramos ni un grupo propiamente dicho. El Mal Ja Està Fet por un asunto de novias y novios. Y el Comitè de Salut Pública porque el que tenía que ir a pagar el alquiler del local se gastaba la pasta en farlopa. He estado en otros grupos pero como ni grabamos ni hicimos ningún directo, ya ni los cuento.

Con Perro Pachingo hicisteis una aproximación bastante punk a la rumba catalana. ¿De dónde te viene la afición a este estilo? ¿Que piensas del hecho que finalmente esté mejor valorada e incluso asimilada (seguramente gracias / por culpa de los Manolos y Barcelona ’92, pero también por el curro de hormiguita de Txarly Brown y otros)?
Diría que cuando empezamos a tocar con Perro Pachingo no había casi ningún grupo payo que hiciera rumba. La afición me viene de los discos del Gato Pérez que tenía mi padre. Escuché a Gato Pérez antes que a Peret. Cuando escuché a Peret me cambió más la vida que con cualquier grupo punk. Enloquecí. En aquella época ibas a una calle perpendicular de las ramblas y había una tienda con discos a patadas, en columnas. Era como la cueva de Alí Babá. Allí me hice una colección de rumba catalana más que digna por 4 chavos, porque entonces nadie compraba esta música. El más caro, y por aquella época era carísimo, uno del Chacho que me costó 3.000 pesetas en [el mercado de] Sant Antoni.
Que ahora esté asimilada mira, me da igual. En parte bien, porque del entorno de Charly Brown van reeditando y editando cosas muy buenas. Tienen uno de Chacho por 5 euros con unas remezclas que es una maravilla. Y el doble de El Noi también muy y muy bien. No soy un capullo elitista que pretende escuchar cosas que nadie escucha. Ahora, eso sí, de entre la payada que hace rumba catalana, poca cosa salvaría como MUY preferida. Pero también la escucho y no se me cae ningún anillo. Actualmente soy fan perdido de Chimenis y de Arrels de Gràcia. En su momento, Yumitus y Rafaelitu Salazar también me gustaron MUCHO. Y, por supuesto, Chipén y todo lo que han ido haciendo por separado. Chango también me vuelve loco, una vez en Gràcia vi un gitano que llevaba una camiseta suya y me dijo que estaba en Mallorca haciendo música para el culto. Pero no he podido encontrar ninguna grabación más o menos de ahora. De hecho, me parece que ahora ya no está. Pero no sé si es necesario que lo pongas que no lo sé seguro.

La afición a la rumba catalana me viene de los discos del Gato Pérez que tenía mi padre. Escuché a Gato Pérez antes que a Peret. Cuando escuché a Peret me cambió más la vida que con cualquier grupo punk. Enloquecí

¿Y los tebeos? Supongo que siempre has hecho garabatos pero ¿cuándo empezaste a hacerlo de manera más “seria” (entre muchas comillas), quiero decir a publicar y tal?
Los punks más mayores de La Roca tenían un fantástico fanzine que se llamaba El Plasma. Nosotros hicimos un llamado “L’honor del Pork” pero sólo sacamos uno. El segundo quedó montado pero me parece que nunca lo llevamos a fotocopiar, no sé por qué. Una de las historietas de “L’honor del Pork” le hizo gracia a la gente del fanzine Ikària-La Polla de déu y lo pusieron. Y empecé a enviarles cosas. Tenía unos 14 años. Más tarde, empecé a colaborar en una revista del pueblo y, más adelante con el Unclu Garrot [compañero de grupo en Budellam y Zombi Pujol] a iniciativa de (ahora te reirás) mi puto padre, montamos “Els Goigs a Sant sadurní”, un fanzine que salía por las Fiestas de invierno y verano del pueblo y que, durante unos años, fue mensual y nos trajo todo tipo de alegrías y de desdichas. “L’Espitregat”, el panfleto que regalábamos a la entrada de los conciertos de la Karate-punk [la asociación que montaba los conciertos punks en La Roca], fue la versión ya más sobrada. En TMEO empecé a publicar no sé ni cuando, supongo que a los 16 o así. Como me fueron publicando todo lo que les enviaba pues seguí. Y todavía lo hago. Ya no es una costumbre, es un tic.
¿Quiénes son y/o eran tus dibujantes favoritos? ¿En quién te inspirabas al principio?
Creo que al principio me inspiraba fuertemente en el Makoki de la primera época: el de Gallardo y Mediavilla. Aunque la mitad de cosas ni las entendía, yo quería dibujar cosas así. Mi padre leía el Jueves, el Butifarra, el Cul de Sac, y también eran influencia. Más tarde, robé de un tío mío un montón de Stars, Ajoblancos, Víbora y Metal Hurlants. Claro que, antes, había leído el Cavall Fort toda la vida, los Asterix y los Luky Lukes, Tintin y etcétera. Pero nunca quise hacer historias largas, lo que quería era hacer chistes garrulos.

Esto lo he pensado muchas veces de ti: que, por mucho que no hagas ostentación de ello en las cosas que haces, eres uno de los tíos más leídos que conozco (aunque no sigas el canon universitario porque, como todo el mundo sabe, no has pisado un campus en tu vida) y aún así das mucha importancia a los chistes malos, la escatología y el humor grosero en general. ¿Esto te sale así de natural o es algún tipo de reacción contra algo?
Quizás es una reacción contra cierto recatamiento y rigidez moral de la que también soy hijo. Pero en casa nunca nadie se ha escandalizado por ningún chiste grosero ni de mal gusto. Quizás más que reacción sea fruto sólo de una tradición. En todo caso, ser discípulo del humor idiota, rodeado de tanto espabilado y sesudo, siempre lo he considerado una cosa bastante revolucionaria. Así lo procuro.
Con Artur [de Aina y Nueva Vulcano] siempre nos ha hecho mucha gracia el chiste del tío que, tras una noche de sexo desenfrenado, se levanta por la mañana con un cagarro bajo la nariz a modo de bigote. ¿Te acuerdas de algún chiste tuyo que te haga mucha gracia a ti mismo? ¿Algún favorito con el que podamos ilustrar esta entrevista?
Ahora sí que me has matao. En general muchos chistes míos me hacen mucha gracia. Soy así de simple. En casa les hace mucha rabia ver cómo me leo y me río mis propias gracias. Lo tengo que hacer a escondidas.

En casa nunca nadie se ha escandalizado por ningún chiste grosero ni de mal gusto. Quizás más que reacción sea fruto sólo de una tradición. En todo caso, ser discípulo del humor idiota, rodeado de tanto espabilado y sesudo, siempre lo he considerado una cosa bastante revolucionaria

Los niños son creativos por naturaleza: cantan, bailan, dibujan todo el día, cuentan historias inventadas, juegan … ¿Por qué crees que hay gente que sigue siendo creativa toda la vida y otros que cuando se hacen mayores se “secan” y dejan de hacer cosas?
Pues no lo sé. He conocido gente que hacía cosas alucinantes y que las han dejado de hacer cuando se han ido haciendo mayores. Supongo que, si una cosa no tiene salida, no ya económica, sino que ni siquiera lo ve nadie más allá de tu círculo más íntimo, pues igual lo dejas de hacer porque lo que buscas es que te hagan un poco de caso. Igual la gente que publicamos en sitios de mierda donde normalmente no ganamos ni un duro, si no es que nos toca poner algo, lo hacemos como manera para seguir haciéndolo. Si aguantas lo suficiente, tu rollo creativo se mini-institucionaliza y ya no tienes más remedio que seguir haciéndolo porque tú ya eres para todo el mundo “El idiota que canta”, “el idiota que baila” o “El idiota que hace esculturas con resina de pino “. Un poco lo sigues haciendo por no parar y así darles la razón con el tema de tu presunta idiotez. Pero un idiota lo eres igualmente aunque no hagas nada. Así que no lo sé. Igual la gente que lo seguimos haciendo es porque nuestra necesidad de que nos hagan caso es insaciable e incurable. Quizás sí. También es verdad que una persona digamos “corriente” tampoco tiene mucho que decir en la vida, eh? Quiero decir que yo, con los 130 primeros chistes que hice ya lo tenía todo dicho. Ahora debo llevar 2000. Creo que parar ahora estaría bien. Pero mira, continuar también.

Eso te iba a decir: a tus cuarenta y pico años sigues tocando en un grupo de punk, escribes, dibujas, haces pareados, haces el mongo en tus espectáculos … Sé sincero, ¿no te entra a veces la crisis de la mediana edad de pensar que “ya no tienes edad para estas cosas”?
La verdad es que ahora me siento tanto pollavieja que, si tuviera una crisis, ya no sería de la mediana edad. Sí pienso que no tengo edad para esas cosas, pero también pienso que cuando tenía la edad para hacerlas no tenía la jeta necesaria para hacerlas. Antes de hacer algo siempre me da pereza y siempre pienso que debería dejar espacio e irme a tomar viento. Pero una vez hechas, siempre quedo satisfecho porque soy de buen contentar. Además, el espacio que ocupo no es casi nunca remunerado. Artur [de Nueva Vulcano y de la sala BeGood] un día me decía que, a la peña que quería hacer cosas los jueves en su tinglado, les decía “Lo tengo todo lleno, si quieres hacer algo, sólo nos queda el martes”. Era la manera de no volver a verlos nunca más. Fíjate en el día en que actúo en el Antic Teatre. Creo que “Artista Martes” es un concepto que me define perfectamente. Ni se me pasó por la cabeza pedirle a la Semolina [Tomic, de l’Antic Teatre] actuar los jueves. Si me hubiera dicho “Martes no, el lunes” pues hubiera ido los lunes.
¿Cómo ha sido lo de hacer “El Procés explica’t als idiotes”? Una página diaria durante casi 3 meses es muy bestia… ¿Cómo te lo has montado teniendo en cuenta que tienes tres hijas y un trabajo de jornada completa?
El secreto es que no hago jornada completa, tengo una reducción del 20%. Y esto es posible gracias a que Cristina, mi novia, gana tres veces lo que yo. De modo que es ella la que aporta la pasta en casa y la que estuvo de acuerdo en que, con lo que yo ganaba, nos salía más a cuenta que currara menos y pudiera hacer la comida y recoger hijas. Mucha gente hará la lectura de que “él se lleva el prestigio y ella el trabajo sucio”. Sería verdad si consideras que hacer el capullo en un teatro, hacer chistes de mala muerte o salir entrevistado en el blog de BCore equivale a prestigio. En la vida real, en el día a día, la que tiene el prestigio es ella. Yo soy un mamarracho insoportable y no hay nadie de nuestro entorno que lo entienda de otra manera.
¿Cuándo decidiste empezar a hacer tus espectáculos “de variedades”? Un día me contaste que tuvo que ver con ello el inclasificable Sergi Faustino [“bailarín extremo” y ex-Fura dels Baus], ¿verdad?
Sergi Faustino montó una serie de actuaciones en casas privadas y me dijo si quería participar. Tenía pensado ir con algunos de los músicos del Comité de Salud Pública, la banda donde cantaba en ese momento, pero nos discutimos y la banda se fue a la mierda. Así que hice lo mismo que hubiera hecho con la banda, pero sin la banda. Y la gente no lo notó. Después, Martí Sales [cantante de Els Surfing Sirles, poeta y traductor] comenzó a programar en Robadors 23 y estuve allí dos años, más o menos, una vez al mes. Con “Anarquía es Independencia” fuimos un día al Antic [Teatre] y le propuse a Semo de ir a probar y mira, de momento la gente va viniendo.

Si una cosa no tiene salida, no ya económica, sino que ni siquiera lo ve nadie más allá de tu círculo más íntimo, pues igual lo dejas de hacer porque lo que buscas es que te hagan un poco de caso. Igual la gente que lo seguimos haciendo es porque nuestra necesidad de que nos hagan caso es insaciable e incurable

¿Qué podemos esperar en esta segunda temporada de “Precinti’m l’esfínter”? ¿Alguna novedad o seguirás con los pareados, las canciones a capella, la bibliomància y todo a lo que nos tienes acostumbrados?
Novedad ni una. Siempre es lo mismo pero nunca es igual. Yo sigo con mis canciones estúpidas, mis chistes incómodos y mis peroratas y filípicas baratas. La verdad es que no me escucho ni yo. Pasados ​​unos 20 minutos ya no sé ni lo que digo. Supongo que forma parte del truco de negación de la realidad en el que vivo inmerso. En todo caso, ¿qué tiene de malo negar la propia realidad? Es tuya y con ella haces lo que te place.
¿Cuáles son tus próximos proyectos en todos los campos que tienes abiertos (incluida la vida)?
El primero y más importante: sacar “El procés explicat als idiotes” en la editorial Males Herbes y vender los suficientes para que no vayan a la bancarrota. Seguir actuando en el Antic teatre que es un lugar donde estoy muy cómodo y sacar lo suficiente para el parking, la gasolina y el canguro. Seguir haciendo mi diario de casa donde apunto todas las cosas que la gente con la que habito dice o les pasa y me hacen gracia. Rollo grafomaníaco. Tengo un proyecto cojonudo pero no lo puedo explicar porque ni siquiera lo podré firmar. Me persigue desde los 20 años. En parte, te lo digo para hacerte rabia porque sé que eres del club de “No soporto las expectativas misteriosas de la peña creativa”. ¿Qué más? Grabar unas canciones nuevas con los Zombi Pujol y con Viki en V.I.R. Y no sé, no dar disgustos a la peña que quiero. O solo darles disgustos que me puedan perdonar. Y ir tirando hasta que un día, cuando ya lleve cinco mil años muerto, mis hijas me recuerden igual como yo recuerdo a mi padre “¡Qué hijoputa… pero qué risa!”.
Y para terminar: ¿tienes algo que añadir? Ojo que te doy la oportunidad de confesarte, de decir lo que nunca nadie te ha dado la oportunidad de decir …
Sí, mira, algo que quiero decir es que había acabado la última pregunta con una frase emocional-definitiva para dejar a la peña sollozando de pasión pura y que, ahora, dándome la oportunidad de decir otra, has estropeado mi final épico. Un consejo: nunca penséis que el final coincidirá con lo que vosotros pensábais que sería el final. La mente está llena de trampas. Hay que caer de bruces en todas ellas. Cuando uno ha caído no es necesario que se levante si puede continuar arrastrándose. Y que sentarse en un sofá a mirar la tele y rascarse las partes pudendas también es una manera de salvar el planeta. No dejéis que os agobien. Amor Infinito.

(TEXT EN CATALÀ)
Encara que alguna cosa de la teva vida sempre es filtra a les teves historietes, o a l’espectacle, no ets allò que podríem definir com a ‘ninotaire autobiogràfic’. Jo sé algunes coses de la teva persona privada però, per algú que no et coneixi… ¿Qui ets? ¿Què fas a la vida, que es pugui explicar?
Sóc un senyor ja de certa edat que curra en una feina insulsa però pecuniària i tinc tres filles. En general, prefereixo no parlar de mi, no m’agrada gaire. Encara que, amb les xapes que foto sempre hi surten coses, algunes reals-reals i algunes inspirades en la vida real.  En general, la gent es pensa que sóc molt divertit i ditxaratxero, però ho sóc una hora a la setmana a costa de 167 hores cagant-me en déu, en ma puta vida i en tot el que m’envolta. A casa em diuen “frustrat” però jo em faig el “maniaco-depressiu” o el “bipolar” per sentir-me, no sé, una mica més alguna cosa que no sabria com explicar-te: més contemporani i interessant.
En algunes de les teves historietes, sobretot a “Hegemonia persecutòria”, surt la figura del teu difunt pare, amb el que sembles tenir una relació d’amor-odi bastant particular. Com va ser la teva infància? I la teva relació amb ell? Va ser tan bèstia com expliques al llibre o està exagerat com a ‘llicència artística’?
Aviam, dues coses:  1) No recordo el que vaig escriure sobre el meu pare quan es va morir perquè ja fa temps i ara em fa mandra llegir-m’ho i 2) a causa d’una mena de brot esquizofrènic i de certs abusos de l’adolescència, he perdut bastant la memòria a llarguíssim plaç. Potser és una cosa buscada que no té res a veure amb les raons mitològiques que et dono. És veritat que recordo la meva infantesa com un espai bastant de terror, però no només pel meu pare. Viviem en una casa amb un alt grau de competitivitat i filldeputisme. En general, cap bon record d’infantesa amb ningú de la meva família. A vegades penso que es una cosa personal, que sóc un ranci rancuniós o una persona massa sensible o merdes així. Però mira, per exemple, l’altre dia vaig parlar amb una “germanastra” que tenia (a qui no guardo cap rancunia,eh? Només no suporto gaire als meus familiars de sang de primer grau, just els que pots agafar la baixa si els passa res. Cosa que ja és una pena, perquè a mi m’agrada molt agafar baixes d’aquestes i no les puc agafar mai perquè preferixo currar que ‘nar-los  a veure encara que sigui en condicions tan còmiques com que els estan traien un ronyó o coses del pal) i em va dir que sa germana, quan sentia la paraula “Pelàez” corria a amagar-se sota el llit. Lluny de sentir-me ofés, vaig pensar que m’assemblo més a aquesta altra germana, encara que no tinguem lligams sanguinis, que als altres de la colla xiroia.

Recordo la meva infantesa com un espai bastant de terror, però no només pel meu pare. Viviem en una casa amb un alt grau de competitivitat i filldeputisme. En general, cap bon record d’infantesa amb ningú de la meva família

Has llegit “La mort del pare” del Karl Ove Knausgard? Hi veus algun paral·lelisme amb el que expliques del teu pare?
No l’he llegit. L’altre dia vaig anar a veure “Un obús al cor” que tracta d’un que té mala relació amb sa mare, que també la tinc (les colecciono) i mira tu per on, vam arribar una hora tard a la funció. Potser el meu inconscient no volia que li remoguessin aquestes coses i ja va fer per arribar tard. I, si una cosa m’ha ensenyat la vida, és que a l’inconscient se li ha de fer cas. Si no hi vol anar, no li porto i tots contents.
Brometes apart, no crec que hi hagi molts punts de contacte perquè aquesta família són suecs i són gent molt estirada i nosaltres compartíem un odi més mediterrà. De fet, el meu pare és la persona més còmica que he conegut, qualsevol opinió seva sobre qualsevol cosa feia pixar de riure. A més era molt encertat en totes les seves previsions sobre situacions i persones. Tenia molta inventiva a l’hora de fotre’s dels demés. I estava molt orgullós del seu humor entre barroc i idiota profund. És el seu llegat, encara que jo no em sento especial ni millor que els demés per tenir-lo. Tot i que, quan el practiques una estona, que bé te la passes!
Pares de llibres que em recorden molt a ell serien : El de Maus de l’Spiegelman, el de La germandat del raïm d’en Fante i el de Carta al Pare d’en Kafka. Suma-hi que estava més sonat que una campana i ja ho tens. En realitat, era una gran persona, però no per conviure-hi tota l’estona. I això és una mica el que també crec que em passa a mi. Saturo a la gent.

Quan et vas fotre en el punk i el hardcore? Què recordes dels començaments de Budellam?
A La Roca, els germans grans dels meus amics estaven en el punk i nosaltres els admiravem. Quan era adolescent recordo que tot era més nou, avorrit i que el temps passava molt a poc a poc. Amb 14 anys no teniem altre cosa a fer que passar-nos les tardes anant i venint de Granollers en auto-stop. O ens anàvem a espiar com cagaven els domingueros, o a banyar a les basses, o a enfilar-nos als arbres. Una cosa que vam començar a fer era anar als locals d’assaig a veure els Dios Odioso, els Suicidal Vailets i els Anti-dogmàtikss. Eren cases velles que sempre que hi anaves hi havia un sostre o una paret més a terra. Com que a La Roca tothom currava a unes filatures, algú deuria portar unes bobines de roba com de faixa de iaia, de visillo i totes les parets estaven forrats amb aquesta mena de tela que suposo que algú suposava que insonoritzava. Jugavem al futbolin i al petaco del bar de davant i unes punks que feien grafittis que signaven com “Deskarriadas” van agafar el bar sport i el van portar durant molt temps. Cosa que va donar molta vidilla al poble. A sobre del Bar sport hi havia el despatx de Macaco Records, que van treure discos dels Brioles, Blue Bus ( la banda primerenca dels Biscuit), Plastidecore, Noveasno, Besmet, Situació Adversa…. Tant pel bar com per l’“oficina” sempre hi veies passar gent divertida i pintoresca. Alguns eren punks, d’altres , penya majara de la comarca. Recordo que en Legal [de Budellam] un dia, al Mini-bar de Granollers, ens va explicar a mi i a la Noemi que en Ripoll havia deixat la banda i em va dir si jo hi volia anar. Vaig mirar la Noemi i em va fer un gest com de “Ves-hi” i hi vaig anar perquè sempre faig cas del que em diuen els amics i perquè tampoc tenia res millor a fotre. Al cap de pocs mesos anàvem a gravar el Tot hi cap. Em sembla que quan el vam gravar, jo tenia 16 anys. Em van dir: “canta això i allò i canta-ho així”. I fa gràcia que fa 80 anys i als assaigs de Zombi Pujol encara estem igual. Aquests malparits no m’han deixat crèixer com artista ni mig mil·limetre. Cosa que, en part, els agraeixo. Per què, qui és el capullo que vol crèixer com a artista? Això només és una frase que diuen els qui surten al Mondo Sonoro. I em sembla que la diuen sense creure-se-la gaire.

Amb 14 anys no teniem altre cosa a fer que passar-nos les tardes anant i venint de Granollers en auto-stop. O ens anàvem a espiar com cagaven els domingueros, o a banyar a les basses, o a enfilar-nos als arbres. Una cosa que vam començar a fer era anar als locals d’assaig a veure els Dios Odioso, els Suicidal Vailets i els Anti-dogmàtikss

Ara que surten alguns noms… aquesta pregunta serà com d’entrevista de feina: En quants grups has tocat en total? Per quins motius se’n van anar a la merda cadascún d’ells?
Budellam em van fer mig fora perquè em vaig quedar tonto per les drogues. Els fabulosos Xarnegos ni m’en recordo, hi havia l’Edgar, el Pere, “el Terrorista” i el Lozano no sé què va passar. Em sembla que “El Terrores” ho va haver de deixar per motius mig legals, però no n’estic segur. Disco Casino un guitarra va apunyalar al percuta. Perro Pachingo va morir perquè tothom va anar marxant. Cataluña Macho Mans no erem ni un grup propiament dit. El Mal Ja Està Fet per un assumpte de novies i novios. I el Comitè de Salut Pública perquè el que havia d’anar a pagar el lloguer del local es gastava la pasta en Farlopa. He estat en altres grups però com que ni vem gravar ni vem fer cap directe, ja ni els compto.

Amb Perro Pachingo feieu una aproximació bastant punk a la rumba catalana. D’on et ve l’afició a aquest estil? Que en penses que, finalment, estigui més ben valorada i, inclús, assimilada (segurament gràcies/per culpa dels Manolos i Barcelona ‘92 però també per a la feina de formigueta del Txarly Brown i d’altres)?
Diria que quan vam començar a tocar amb Perro Pachingo no hi havia quasi cap grup paio fent-ne. L’afició em ve dels discos del Gato Pérez que tenia mun pare. Vaig sentir gato pérez abans que en Peret. Quan vaig sentir Peret, em va canviar més la vida que quan vaig sentir qualsevol grup punk. Vaig embogir. En aquella época anaves a un carrer perpendicular de les rambles i hi havia una botiga amb discos a palades, en columnes. Era com la cova de l’Alí babà. Allà em vaig fer una col·lecció de rumba catalana més que digne per 4 xavos, perquè llavors ningú comprava d’això. El més car, i per aquella época era caríssim, un del Chacho que em va costar 3000 pessetes a Sant Antoni.
Que ara estigui assimilada mira, m’és igual. En part bé, perquè de l’entorn de Charly Brown van reeditant i editant coses molt bones. En venen un d’en Chacho per 5 euros amb unes remescles que és una meravella. I el doble d’El Noi també molt i molt bé. No sóc un capullo elitista que preten escoltar coses que ningú escolta. Ara, això sí, d’entre la paiada que fa rumba catalana, poca cosa salvaria com a MOLT preferida. També n’escolto i no em cau cap anell. Actualment sóc fans perdut d’en Chimenis i d’Arrels de Gràcia. Al seu moment, Yumitus i Rafaelitu Salazar també em van agradar MOLT. I, per descomptat, Chipén i tot el que han anat fent per separat. Chango també em torna loco, un cop a Gràcia vaig veure un gitano que en portava una samarreta i em va dir que estava a Mallorca fent música per el culte. Però no n’he pogut trobar cap gravació més o menys d’ara. De fet, em sembla que ara ja no hi és. Però no sé si cal que ho posis que no ho sé segur.

L’afició a la rumba catalana em ve dels discos del Gato Pérez que tenia mun pare. Vaig sentir gato pérez abans que en Peret. Quan vaig sentir Peret, em va canviar més la vida que quan vaig sentir qualsevol grup punk. Vaig embogir

I els tebeos? Suposo que sempre has fet garigots però quan vas començar a fer-ho més “seriosament” (entre moltes cometes), vull dir a publicar i tal?
Els punks grans de La Roca tenien un fantàstic fanzine que es deia El Plasma. Nosaltres en vam fer un que es deia “L’honor del Pork” però només en vam treure un. El segon va quedar muntat però em sembla que mai el vam fotocopiar, no sé per què. Una de les historietes de L’Honor del Pork els va fer gràcia a la gent del fanzine Ikària-La Polla de déu i el van posar. I vaig començar a enviar-los coses. Tenia uns 14 anys. Més tard, vaig començar a col·laborar en una revista del poble i , més endavant amb l’Unclu Garrot a iniciativa del (ara riuràs) meu puto pare vam muntar “Els Goigs a Sant sadurní”. Un fanzine que sortia a les Festes d’hivern i estiu del poble i que, durant uns anys va ser mensual i ens va portar tota mena d’alegries i dissorts. “L’Espitregat” el pamflet que regalavem a l’entrada dels concerts de la Karate-punk, en va ser la versió ja més sobrada. Al Tmeo vaig començar a publicar no sé ni quan, suposo que als 16 o així. Com que em van anar publicant tot el que els enviava doncs vaig seguir. I encara ho faig. Ja no és un costum, és un tic.
Qui són i/o eren els teus ninotaires favorits? En qui t’inspiraves al començament?
Crec que al començament m’inspirava fortament en el Makoki de la primera época. El del Gallardo i Mediavilla. Encara que la meitat de coses ni les entenia, jo volia dibuixar   coses així. El meu pare llegia el Jueves, el Butifarra, el Cul de Sac, i també eren influència. Més tard, vaig robar d’un tiet una pila d’Stars, Ajoblancos, Vibores i Metals Hurlants. Clar que, abans, havia llegit el Cavall Fort tota la vida, els Astèrixs i els Luky Lukes, Tintins i etcètera. Però mai vaig voler fer històries llargues, el que volia era fer acudits garrulos.

Això ho he pensat molt cops de tu: que, per molt que no en facis ostentació en les coses que fas, ets un dels tius més llegits que conec (encara que no segueixis el cànon universitari perquè, com tothom sap, no has trepitjat un campus en ta vida) i tot i així dones molta importància als acudits dolents, la escatologia i l’humor barroer en general. Això et surt així de natural o és algun tipus de reacció contra alguna cosa?
Potser es una reacció contra cert recatament i estiramenta moral de la qual també en sóc fill. Però a casa mai ningú s’ha escandalitzat per cap acudit groller ni de mal gust. Potser més que reacció sigui fruït només d’una tradició, doncs. En tot cas, ser deixeble de l’humor idiota, enmig de tan espabilat i saberut, sempre ho he tingut per una cosa bastant revolucionaria. Així ho procuro.
Amb l’Artur d’Aina i Nueva Vulcano sempre ens ha fet molta gràcia el xiste del tiu que, després d’una nit de sexe desenfrenat, es lleva al matí amb un cagarro sota el nas a mode de bigoti. Te’n recordes d’algun acudit teu que et faci molta gràcia a tu mateix? Algun favorit amb el que poguem il·lustrar aquesta entrevista?
Ara sí que m’has matat. En general molts acudits meus em fan molta gràcia. Sóc així de simple. A casa els fa molta ràbia veure com em llegeixo i em ric les gràcies. Ho he de fer d’amagat.

A casa mai ningú s’ha escandalitzat per cap acudit groller ni de mal gust. Potser més que reacció sigui fruït només d’una tradició, doncs. En tot cas, ser deixeble de l’humor idiota, enmig de tan espabilat i saberut, sempre ho he tingut per una cosa bastant revolucionaria

Els nens són creatius per naturalesa: canten, ballen, dibuixen tot el dia, expliquen històries inventades, juguen… Per què creus que hi ha gent que segueix sent creativa tota la vida i d’altres que quan es fan grans “s’assequen” i deixen de fer coses?
Doncs no ho sé. He conegut gent que feia coses alucinants i que les han deixades de fer quan s’han anat fent grans. Suposo que, si no té sortida, no ja econòmica, si no que ni tan sols ho veu ningú més enllà del teu cercle més íntim, doncs igual ho deixes de fer perquè el que busques és una mica de cas.  Igual la gent que publiquem a llocs de merda a on normalment no guanyem ni un ral si no és que ens toca posar-hi algo, ho fem com a manera per seguir fent-ho. Si aguantes el suficient, el teu rotllo creatiu es mini-institucionalitza i ja no tens més remei que seguir ho fent perquè tu ja ets per tothom “L’idiota que canta”, “l’idiota que balla” o “L’idiota que fa escultures amb resina de pi”. Una mica ho seguiexes fent per no parar i donar-los la raó amb el tema de la teva pressumpta idiotesa. Però un idiota ho ets igualment encara que no fagis res. Així que no ho sé massa. Igual la gent que ho seguim fent és perquè la nostra necessitat que ens fagin cas és insaciable i incurable. Potser sí. També és veritat que una persona diguem-ne “Corrent” tampoc té moltes coses a dir a la vida, eh? Vull dir que jo, amb els 130 primers xistes que vaig fer ja ho tenia tot dit. En dec portar 2000. Crec que parar estaria bé. Però mira, continuar també.

Això t’anava a dir: als teus quaranta i pico anys segueixes tocant en un grup de punk, escrius, dibuixes, fas rodolins, fas el mongo en els teus espectacles… Sigues sincer, t’entra de vegades la crisi de mitjana edat de pensar que “ja no tens edat per aquestes coses”?
La veritat és que ara em sento tant pollavieja que, si tingués una crisi ja no seria de la mitjana edat. Si que penso que no tinc edat per aquestes coses, però també penso que quan tenia l’edat per fer-les no tenia la jeta necessaria per fer-les. Abans de fer alguna cosa sempre em fa mandra i sempre penso que hauria de deixar espai i anar a rebentar a un marge. Però un cop fetes, sempre een quedo satisfet perquè sóc de bon acontentar. A més, l’espai que ocupo no és quasi mai remunerat. L’Artur [de Nueva Vulcano i de la sala BeGood] un dia em deia que, amb la penya que volia fer coses els dijous al seu tinglado, els deia “Ho tinc tot plé, si vols fer alguna cosa, només ens queda el dimarts”. Era la manera de no tornar-los a veure mai més. Fixa’t en el dia en que actuo a l’Antic Teatre. Crec que “Artista de Dimarts” és un concepte que em defineix perfectament. Ni se’m va passar pel cap demanar-li a la Semolina [de l’Antic Teatre] actuar els dijous. Si m’hagués dit “Dimarts no, dilluns” doncs hi hagués anat els dilluns.

Si una cosa no té sortida, no ja econòmica, si no que ni tan sols ho veu ningú més enllà del teu cercle més íntim, doncs igual ho deixes de fer perquè el que busques és una mica de cas.  Igual la gent que ho seguim fent és perquè la nostra necessitat que ens fagin cas és insaciable i incurable

Com ha sigut lo de fer “El Procés explica’t als idiotes”? Una pàgina diària durant quasi 3 mesos és molt bèstia. Com t’ho has fotut tenint en compte que tens tres filles i una feina de jornada completa?
El secret és que no faig jornada completa, tinc una reducció del 20%. I això és posible gràcies a que la Cristina, la meva xicota, guanya tres cops el que jo a la seva feina. De manera que és ella la que aporta la pasta a la casa i la que va estar d’acord en que, pel que guanyava jo, ens sortia més a compte que currés menys i pogués dinar i recollir filles. Molta gent farà la lectura de “Ell s’emporta el prestigi i ella la feina bruta”. Seria veritat si consideres que fer el llondro en un teatre, fer acudits de mala mort o sortir entrevistat al blog de BCore equival a prestigi. A la vida real, al dia a dia, la que té el prestigi és ella. Jo sóc un mamarratxo insuportable i no hi ha ningú del nostre entorn que ho entengui d’altra manera.
Quan vas decidir començar a fer els teus espectacles “de varietats”? Un dia em vas explicar que hi va tenir a veure l’inclassificable Sergi Faustino [“ballarí extrem” i ex-Fura dels Baus], oi?
En Sergi Faustino va muntar una sèrie d’actuacions en cases privades i em va dir si hi volia participar. Tenia pensat anar-hi amb alguns dels músics del Comitè de Salut pública, la banda on cantava en aquell moment, però ens vam discutir i la banda se’n va anar a la merda. Així que vaig fer el mateix que hagués fet amb la banda, però sense la banda. I la gent no ho va notar. Després, en Martí sales va començar a programar a Robadors 23 i vaig estar allà dos anys, més o menys, un cop al mes. Amb els “Anarquia és Independència” vam anar un dia a l’Antic i li vaig proposar a la Semo d’anar a provar i mira, de moment la gent va venint.
Que podem esperar en aquesta segona temporada de “Precinti’m l’esfinter”? Alguna novetat o seguiràs amb els rodolins, les cançons a capella, la bibliomància i tot al que ens tens habituats?
Novetat cap. Sempre és el mateix però mai és igual. Jo segueixo amb les meves cançons estúpides, els meus acudits incòmodes i les meves perorates i filípiques barates. La veritat és que no m’escolto ni jo. Passats uns 20 minuts ja no sé ni el què dic. Suposo que forma part del truco de negació de la realitat en el que visc immers. En tot cas, què té de dolent negar la pròpia realitat? És la teva i en fas el que et rota.

Quins són els teus propers projectes en tots els camps que tens oberts (inclosa la vida)?
El primer i més important: Treure “El procés explicat als idiotes” a l’editorial Males Herbes i vendre’n els suficients perquè no vagin a la bancarrota. Seguir actuant a l’Antic teatre que és un lloc on estic molt còmode i treure’n pel pàrquing, la benzina i el cangur. Seguir fent el diari de casa on apunto totes les coses que la gent de casa diu o els passa i em fan gràcia. Rotllo grafomaníac. Tinc un projecte collonut però no el puc explicar perquè ni tan sols el podré signar. Em persegueix des dels 20 anys. En part, t’ho dic per fer-te rabia perquè sé que ets del Club de “No suporto les espectatives misterioses de la penya creativa”. Què més? Gravar unes cançons noves amb els Zombi Pujol i amb la Viki a V.I.R. I no sé, no fotre disgustos a la penya que m’estimo. O fotre’ls disgustos que em puguin perdonar. I anar passant fins que un dia, quan ja porti cinc mil anys mort, les meves filles em recordin igual com jo recordo el meu pare “Quin filldeputa, però quin fart de riure!”.
I per acabar: tens alguna cosa a afegir? Ojo que et dono l’oportunitar de fer net, de dir allò que mai ningú t’ha donat l’oportunitat de dir…
Sí, mira, una cosa que vull dir és que havia acabat l’última pregunta amb una frase emocional-definitiva per deixar a la penya somicant de passió pura i que ara, donant-me l’oportunitat de dir-ne alguna altra, m’has aixafat el meu final épic. Un consell: mai us penseu que el final coincidirà amb el que vosaltres pensaveu que seria el final. La ment està plena de trampes. Cal caure-hi a totes de 4 grapes. Quan un ha caigut no cal que s’aixequi si pot continuar arrossegant-se. I que asseure’s en un sofà a mirar la tele i gratar-se les parts pudendes, també és una manera de salvar el planeta. No deixeu que us atabalin. Amor Infinit.


Uri Amat (Barcelona, 1973)
Lleva pisando estos campos del Señor desde hace más de 40 años. Su larga “militancia” en el underground empieza en su pre-adolescencia, cuando empieza a editar fanzines con su hermano mayor bajo los nombres más estrafalarios: Rowed Out!, Hangover y La Escuela Moderna son algunos de ellos. También ha estado implicado en otras publicaciones en las que, incomprensiblemente, le han dejado colaborar: la revista de tendencias AB, el fanzine Absolut de BCore y su posterior encarnación digital o el blog Gent Normal, entre otros. Nunca le han pagado ni un céntimo por ninguno de sus artículos o entrevistas. Pero como decimos en catalán: “ací caic, allà m’alço”. Actualmente se dedica, cuando sus retoños se lo permiten, a ir a trabajar en bicicleta, visitar bibliotecas y beber en bares de viejos. Éstas (bicis, bares y bibliotecas) son las tres “B” básicas de la ciudad utópica fourierista en la que ingenuamente cree vivir hoy en día, mientras a su alrededor todo se derrumba.

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